Bayram yolunda "Monoton Sürüş" tehlikesine dikkat!
04.06.2025 - Çarşamba 11:47
Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, otoyollarda ve gişelerde güvenli sürüş için dikkat edilmesi gereken hayati noktaları paylaştı.
Hızlanma ve yavaşlama şeritlerine dikkat!
Otoyolların transit trafiğe tahsis edildiğini ve giriş-çıkışların minimum sayıda olmasının önemine işaret eden Özgür Şener, sürücülerin bu noktalarda hız planlamasını doğru yapmasının hayati olduğunu belirtti.
Özgür Şener, "Otoyolda taşıtların kendi sınıflarına göre olabilecek en yüksek hızlarda kullanımına izin verilmiştir ve otoyola giriş-çıkış noktaları bu hızların azaldığı noktalardır. Bu sebeple giriş ve çıkış yapacak sürücülerin güvenli bir şekilde hız planlaması yapabilmesi için otoyollarda hızlanma ve yavaşlama şeritlerini bilmeleri ve fonksiyonlarına uygun bir şekilde kullanmaları büyük bir öneme sahiptir." diyerek sürücüleri uyardı.
Hızlanma ve yavaşlama şeritleri nerelerde bulunuyor?
Özgür Şener, hızlanma şeridinin, otoyola katılan araçların güvenli bir şekilde hızlanarak trafiğin akış hızına uyum sağlaması için ayrıldığını belirterek, bu şeridin mümkün olduğunca sonuna kadar kullanılarak otoyola katılmanın önemine dikkat çekti.
"Otoyolun akış hızına uyabilmek için mümkün olduğunca hızlanın." diyen Özgür Şener, "Bu sayede otoyola tam olarak girdiğinizde diğer sürücülerin hızlarını etkilemeyecek ve trafiğin akışını tehlikeye atmayacak bir hızda olursunuz. Otoyolu çok dikkatli kontrol edin, dikiz aynalarınızdan ve kafanızı çevirerek camlarınızdan bakarak akan trafiği kontrol edin. Yolun katılıma uygun olduğundan emin olduğunuzda sinyalinizi verin, son bir dikiz aynası ve yan ayna kontrolü daha yaparak otoyola katılın. Ani yavaşlama yapmayın, hemen otoyola katılmaya çalışmayın." şeklinde konuştu.
Çıkış yapılacak sapağa kadar otoyoldan ilerlemek kaza riski taşıyor
Otoyola girişte hızlanma şeridi olduğu gibi çıkışta da sürücülerin güvenli bir şekilde otoyoldan ayrılabilmelerini sağlamak amacı ile yapılmış yavaşlama şeritleri bulunduğunu dile getiren Özgür Şener, "Yavaşlama şeridi kullanımında sürücülerin en çok uymaları gereken kural, yavaşlama şeridinin başladığı ilk noktadan itibaren yavaşlama şeridine girmeleridir. Ülkemizde genellikle sürücülerin yaptığı sürüş davranışı, yavaşlama şeridine girmeden çıkış yapacakları sapağa kadar otoyoldan ilerlemek sapağa en yakın yerden çıkışa gitmeye çalışmaktır. Bu yapıldığında, sürücü sapak öncesi ani bir yavaşlama yapmak zorunda olduğu için arkadan gelen taşıtlar ile çarpışma potansiyeli yaratmaktadır. Bununla birlikte doğru bir şekilde yavaşlamak şeridinde bulunan taşıtların da akışını engellemektedirler." diye konuştu.
Sinyal vermeyi unutmayın!
Özgür Şener, yavaşlama şeridi kullanımı için şu hayati tavsiyelerde bulunarak, şöyle devam etti:
"Yavaşlama şeridine gireceğinizi diğer sürücülerin anlaması için sinyalinizi verin. Yavaşlama şeridinin başladığı yerden şeride girin. Daha ileriden veya sapağın hemen öncesinde girmeniz trafik kazalarına sebep olacaktır. Yavaşlama şeridine girdiğinizde hızınızı ani bir şekilde değil kademeli bir şekilde düşürün. Otoyollarda yavaşlama şeridindeki hız limitlerini bildiren hız limiti tabelaları bulunmaktadır. Bu hız limitlerine uyumlu olarak taşıtınızın hızını ayarlayın. Çıkış noktasından itibaren taşıtınızı iki şeridin ortasında tutun. Sağa veya sola fazla yaklaştığınızda arkanızdan gelen trafik için tehlike yaratacağınızı bilin."
Bazı otoyollarda saatte 140 kilometre hıza izin var, aman dikkat!
Özgür Şener, ülkemizdeki bazı otoyollarda saatte 140 kilometre hıza izin verildiğini hatırlatarak, bu hızlarda en küçük bir dikkatsizliğin bile büyük felaketlere yol açabileceğini vurguluyor.
"Hız saatte 140 kilometreye çıktığında bir taşıt 1 saniyede 38,8 metre yol almaktadır. 5 saniye gibi kısa bir sürede taşıtınız ile 194 metre yani bir buçuk futbol sahasına eşit mesafede yol almaktayız. Bu süreler ve mesafelerin hata payı bulunmamaktadır." diyen Özgür Şener, sürücülerin sürüşlerini çok iyi planlamaları ve hem yolu hem de arkadan gelen trafiği sürekli gözlemlemeleri gerektiğini,